Ubat-ubatan rakyat untuk kedutan

Seorang wanita berusaha untuk kelihatan menarik pada usia apa pun. Tetapi dari masa ke masa, kulit di muka kehilangan ketegasan dan keanjalan, warnanya berubah. Disebabkan penurunan nada otot muka, lipatan dan kedutan muncul. Bagaimana anda boleh menangani kedutan yang telah muncul? Bagaimana untuk meremajakan kulit wajah? Ubat-ubatan rakyat untuk kedutan datang untuk menyelamatkan.

wanita melihat di cermin selepas peremajaan kulit dengan ubat-ubatan rakyat

Punca kedutan

Kedutan pertama boleh muncul seawal usia 20 tahun. Ini adalah kedutan meniru yang mula kelihatan apabila kita mengerutkan hidung, mengangkat kening, dan meringis ketika bercakap dan ketawa. Ia berlaku pada jambatan hidung dan dahi, dan juga terbentuk di kedua-dua belah hidung. Kedutan meniru adalah mendatar dan menegak.

Selepas 35 tahun, kedutan di sekeliling mata, yang dipanggil "kaki gagak", mula muncul. Ia berlaku lebih awal pada wanita yang sering juling. Dalam tempoh yang sama, lipatan mungkin muncul dari sayap hidung ke sudut mulut, lipatan seperti itu di muka dipanggil "rictus".

Kedutan pramatang terbentuk dengan gaya hidup yang salah: kurang tidur, ketagihan alkohol, merokok, aktiviti fizikal yang rendah. Selalunya kedutan berlaku dengan penurunan berat badan yang mendadak atau, sebaliknya, dengan peningkatan berat badan yang cepat.

Untuk melicinkan dengan ketara kedutan yang telah terbentuk dan menghalang penampilan kecacatan baru pada muka, anda boleh menggunakan ubat-ubatan rakyat: topeng dan krim. Ia diperbuat daripada bahan-bahan mudah yang boleh didapati di setiap rumah.

Topeng anti-kedut

  • Topeng roti. Ubat ini membantu mengurangkan kedutan di sekitar mata. Rendam serbuk roti putih dalam minyak zaitun yang telah dipanaskan. Sapukan gruel roti yang terhasil pada kulit di sekeliling mata selama 20 minit.
  • Topeng berkhasiat. Campurkan kuning telur satu telur, ½ sudu teh madu dan 1 sudu teh oat atau oat yang dihancurkan. Madu pra-cair kepada konsistensi cecair. Jika adunan pekat, masukkan susu suam ke dalamnya. Simpan di muka selama 15 minit.
  • Topeng pelembap. Alat ini melembapkan kulit dengan baik, menjadikannya lebih anjal dan licin. Untuk memasak, anda memerlukan 1 kuning telur dan 1 sudu teh krim masam pekat, susu suam, minyak zaitun dan madu cair. Campurkan semua bahan dengan teliti dan sapukan campuran pada muka anda selama 20 minit.
  • Topeng melicinkan. Topeng ini berkesan untuk kulit kendur. Kisar lobak merah segar dalam pengisar. Ambil 1 sudu besar puri lobak merah yang terhasil, masukkan 1 sudu besar pati kentang dan 4 sudu besar susu kental atau susu masam. Campurkan semua bahan dengan baik dan sapukan komposisi pada kulit muka dan leher selama 20 minit.
  • Topeng aprikot vitamin. Tumbuk daging aprikot masak dengan garpu. Campurkan 1 sudu besar puri yang dihasilkan dengan 1 sudu teh krim masam pekat atau keju kotej. Sapukan topeng selama 25-30 minit.
  • Topeng yis pembuat bir melicinkan kedutan dengan baik dan meningkatkan keanjalan dermis. Anda memerlukan 1 sudu besar yis bir dan sedikit susu. Jika anda mempunyai jenis kulit berminyak, lebih baik menggunakan bukan susu, tetapi yogurt. Larutkan yis brewer dalam sedikit susu kepada konsistensi krim masam pekat. Sapukan topeng selama 15 minit.
  • Topeng strawberi. Pada musim strawberi, pastikan anda membuat topeng dengan buah beri yang cantik ini. Ambil 6-7 buah beri masak, tumbuk dengan garpu, dan sebaik-baiknya dengan sudu kayu atau spatula. Tambah 1 sudu teh minyak zaitun, madu cair dan rebusan chamomile. Campurkan bahan-bahan dengan baik dan sapukan topeng pada muka dan leher selama 30 minit.
  • Topeng kentang. Parut atau cincang 1 kentang dalam pengisar, selepas memotong kulit daripadanya. Campurkan 2 sudu besar pulpa kentang dengan 2 sudu besar tepung gandum putih dan 2 sudu teh susu suam. Sapukan campuran pada muka anda selama 15 minit.
  • Topeng jelatang. Untuk topeng, anda memerlukan daun jelatang muda yang segar. Basuh dengan baik, cincang dalam pengisar atau potong sangat halus dengan pisau. Ambil 2 sudu besar bubur yang dihasilkan, tambah 1 sudu teh madu cair dan minyak zaitun. Sapukan campuran selama 30 minit.
  • Topeng susu anggur. Perah setengah gelas jus anggur (lebih baik menggunakan anggur merah). Tambah setengah gelas susu suam. Rendam kain kasa atau kain kapas nipis dalam cecair yang dihasilkan dan letakkan pada muka anda selama 15 minit. Selepas topeng, sapukan pelembap pada kulit.
  • Topeng oatmeal susu. Ambil 2 sudu besar oat, 5 sudu susu panas, 1 sudu teh minyak zaitun dan sebiji kuning telur. Gaul sebati dan sapukan komposisi pada muka selama 30-35 minit. Selepas topeng, adalah dinasihatkan untuk membilas kulit dengan merebus herba pudina dan calendula.
herba untuk peremajaan kulit

Krim anti-kedut

Anda boleh menyediakan bukan sahaja topeng secara bebas, tetapi juga krim untuk peremajaan kulit. Oleh itu, anda boleh yakin bahawa anda menggunakan kosmetik semulajadi yang tidak mengandungi perisa dan pengawet yang berbahaya.

Krim mentega. Mentega boleh digunakan sebagai krim malam yang akan membantu menghilangkan kedutan. Sapukan minyak yang telah dilembutkan dengan gerakan mengurut pada muka dan leher, biarkan semalaman.

Krim mata. Sediakan merebus bunga chamomile dan linden. Herba ambil satu sudu teh. Tuangkan koleksi kering 100 ml air mendidih dan biarkan ia diseduh. Selepas 30-40 minit, ambil 2 sudu besar infusi yang dihasilkan, 1 sudu mentega tanpa garam dan 1 sudu teh minyak kastor. Tumbuk semua bahan untuk mendapatkan campuran homogen. Sapukan krim yang terhasil sebelum tidur pada kulit di sekeliling mata. Produk boleh disimpan di dalam peti sejuk selama tidak lebih daripada 5 hari.

Gunakan ubat-ubatan rakyat dalam memerangi kedutan, lakukan latihan khas untuk otot muka, mematuhi pemakanan yang betul dan gaya hidup yang aktif. Jadi kulit anda akan anjal dan sihat untuk jangka masa yang sangat lama.